Hvordan opprette en ordre

I denne artikkelen vil vi gå gjennom hvordan man oppretter en ordre. Ordren er grunnlaget for at du kan lage en arbeidsseddel og få sendt en faktura til kunden. Før du kan gjøre det, må du ha gjort følgende:

For å oppprette en ordre, trykker du Opprett ny, og velger Ordre.

Du kommer inn på den nye ordrens side, hvor du skal fylle inn relevante detaljer.

Når du har fylt inn alle detaljene, trykker du på Godkjenn ordre. Ordren er nå opprettet!

 

Nå som vi har gått gjennom hovedtrekkene til hvordan man oppretter en ordre, skal vi se litt nærmere på hva de forskjellige feltene betyr.

 

Beskriv din ordre – ordrebeskrivelsen

Hvilken informasjon du angir her har betydning for hva som vil stå på arbeidsseddelen. En kort forklaring av de forskjellige feltene:

  • Ordretype: hvilken type ordre er det?
  • Ordreoverskrift: hva skal gjøres hos kunden?
  • Rekvisisjonsnummer og referanse: kundens rekvisisjon og referanse
  • Arbeidsbeskrivelsen: hva som skal gjøres hos kunden

Pris og arbeidsplan

Her bestemmer du hvordan kunden skal faktureres. Man kan velge mellom fast pris eller om kunden må betale for forbruk og materialer. Velger du begge, kan man på den enkelte faktura alltid legge flere ting på eller trekke fra.

Forbruk: Brukes når det skal faktureres for omkomstninger og brukt tid.

Fast pris: Fast pris avtalt med kunden. Dette er prisen som vil vises når du lager fakturaen.

 

Vi har nå gjennomgått hvordan du oppretter en ordre i Minuba.

God fornøyelse!