Virksomhetsinnstillinger: opplysninger om din bedrift, og hvordan redigere dem

I denne artikkelen vil gå gjennom det mest grunnleggende i Virksomhetsinnstillinger. Virksomhetsinnstillinger er der du fyller ut opplysninger om din bedrift, og sørger for at oppsettet i Minuba passer for dere. Det er her du fyller ut informasjonen som vil vises på utskrifter, f. eks. arbeidssedler, fakturaer, osv. Det er også her du velger hvordan ditt oppsett i Minuba skal være, slik at du kan spare tid i framtida.

Sånn fyller du ut og redigerer i Virksomhetsinnstillinger

Trykk på tannhjulet, og velg Virksomhetsinnstillinger.

Du kommer nå til denne siden:

Virksomhetsdetaljer

Her fyller du ut detaljer som bedriftens navn, organisasjonsnummer, kontaktdetaljer, og hjemmeside.

Regionale innstillinger

Her velger du land og språk, valuta, og hva standardsatsen for mva. er. Merk at det ikke er mulig å ha forskjellige valutaer for forskjellige kunder. Valutaen er generell og gjelder for alle kunder.

Bransjer

Her kan du angi hvilke(n) bransje bedriften arbeider i.

E-postinnstillinger

Her angir du om det er bedriften eller den enkelte medarbeider som skal stå som avsender av e-post sendt fra Minuba. Hvis du vil ha kopi av e-post sendt, skriver du inn hvilken adresse du vil den skal sendes til her.

Bankinformasjon

Her registrerer du bedriftens bankdetaljer.

Serienumre

Her står de siste brukte serienumrene (fakuranummer, ordrenummer, osv.). Disse kan, hvis strengt nødvendig, redigeres ved enten å trykke på Rediger-knappen eller trykke på Serienumre fra Snarveier-menyen.

Du vil da få opp denne boksen som kan redigeres i:

Tilbud/ordrer

I denne seksjonen kan du redigere innstillinger for tilbud og ordrer. Her kan du også velge hvordan tilbuds- eller ordrebekreftelsen skal se ut.

Registreringer

Her redigerer du innstillinger for registrering av tid. Her kan du også redigere innstilling for materialesøking.

Begrens viste arbeidsordrer til egne og åpne: hvis denne er huket av, kan medarbeidere kun se sine egne arbeidssedler.

Wildcard-søk i materialer: Wildcard-søk betyr at systemet vil søke etter alle numre som matcher de sifrene du har tastet inn. Det vil si at du ikke trenger å huske det nøyaktige materialenummer, men til gjengjeld tar denne måten å søke på vesentlig lenger tid.

Fakturering

Her bestemmer du blant annet betalingsfrist, purregebyr, og avanse på grossistmaterialer. Her kan du også redigere innstillinger for hva som skal vises på fakturaer du sender til kunder.

PDF-dokumenthåndtering

Her angir man hvorvidt dokumenter skal lastes ned på PCen, eller vises i nettleser.

 

Vi har nå gått gjennom de grunnleggende funksjonene i Virksomhetsinnstillinger. Se gjerne vår video også: